ABECEDA jedrenja

06/09/2016
Uncategorized

Autopilot je uređaj koji nas oslobađa obaveze da stojimo za kormilom, upravlja brod u zadanom kursu bolje nego i najbolji kormilar. Uređaj se sastoji iz kompasa, motora i mehanizma koji se prikljuci na kormilo
Bitva, najčešće metalni objekt na palubi i na obali, za koji se fiksira privezni konopac koji brod vezuje za obalu
Bokobrani (en: fender) su gumeni vazdušni jastuci koji čuvaju bokove broda od oštećenja kada je vezan uz obalu ili prilikom pristajana od oštećenja drugih brodova. Uvek ih je nekoliko na brodu.
Boom je velika široka metalna greda koja stoji pod 90stepeni povezana sa jarbolom i proteže se preko krme. Takođe ovo je i zvuk koji se čuje kada vas udari. Izbegavajte ga pod svaku cenu!
Vinč je prolazno vitlo s multiplikovanim prijenosom snage, najčešće služi za pritezanje konopaca
Gaz (en: draft) je minimalna dubina broda koja je potrebna da bi brod plutao
Glavno jedro (en: mainsail) je glavno jedro jedrilice koje prima dosta vetra i akumulira najviše snage za pokretanje – jedrenje
Dinghy je mali čamac na naduvavanje koji služi za brz prelazak sa broda na kopno ukoliko jedrilica ne može da pristane ne dok
Đenova je prednje jedro koje se koristi da kontriliše pravac jedrilice kao i da dodaje snagu
Kokpit je deo palube iz kojeg se obavlja upravljanje brodom a posada koristi kao osnovni prostor u kojem boravi. Sve kontrole, od podizača i škota, preko kormila i ručice za upravljanje motorom smeštene su u kokpit.
Krma (en : stern) je zadnji deo broda sa kog se ulazi i izlazi, u kojem je uglavnom postavljen sistem za upravljanje
Kurs je ugao između pravca severa i linije broda, smera plovidbe, izražen u stepenima 0o-360o
Kabine su sobe u kojima se spava najčešće imaju 2 kreveta od kojih neke bračne a neke krevete na sprat
Katamaran je jedrilica sa dva plovna članka
Muring je konopac koji je sa jedne strane vezan za betonski blok na dnu mora, a sa druge strane za dok i služi za privezivanje prilikom pristajanja.
Nautička milja je mera za rastojanje na vodi jednaka 1852metara
Navigacija je rermin za snalaženje u prostoru (i na moru) pomoću raznih navigacionih pomagala i ličnog iskustva
Pašnjak je jedan od najčešće korišćenih čvorova i apsolutno obavezan asortiman znanja svakog nautičara. Vezuje se brzo a još lakše razvezuje. Izuzetno čvrst i siguran čvor, koristi se u svim slučajevima kada je potrebno imati stalnu ili lako razvezivu omču
Pasarela – (eng gangway) daska ili slična konstrukcija pomoću koje se sa broda silazi na kopno
Pramac – prednji deo broda
Plovidba oštro u orcu – oštro u vjetar (eng close hauling), oko 45° u odnosu na realni vjetar
Plovidba u čistu krmu – kada vetar duva iz smera krme, u istom smeru u kojem se brod kreće (eng down wind)
Plovidba u bok (eng reaching) – sa vetrom koji dolazi tačno u bok broda, pod 90° u odnosu na smer plovidbe
Pramac: prednji deo broad
Prelet: menjati pravac jedrenje prevlačenjem đenove sa jedne na drugu stranu jedrilice čime se koriguje kurs plovidbe u odnosu na pravac duvanja vetra
Prividni vetar (en Apparent wind): zbir stvarnog vetra i kretanja jedrilice, koji se oseća na jedrilici u pokretu
Sprayhood – (brodski) vetrobran, najčešće štiti ulaz u brod i kokpit od zapljuskivanja mora i vetra
Skiper : kapetan broda
Stvaran vetar: osnovni vetar koji pokreće jedrilicu
Spinaker je vrsta velikog jedra napravljen od laganog materijala obično najlona koje se koristi na jedrilicama za sportsko jedrenje, naročito koristan kada jedrilica plovi uz vetar
Trimovanje: prilagođavanje jedara radi maksimalne iskorišćenosti vetra
Čvor: jedinica za merenje brzine (jednaka pređenoj nautičkoj milji za jedan čas : 1852m/h)
Špring: privezni konopac, u kombinaciji sa drugim konopcima na privezištu sprečava pomeranje broda paralelno sa obalom

Please follow and like us:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *